Siden søkemotoren ble oppfunnet har nettside-eiere forsøk å finne en måte å få nettsiden sin opp på toppen av listene deres. SEO (search engine optimization) har blitt et husholdningsord og mange bedrifter bruker mye tid og krefter på dette, men mange benytter utdaterte metoder eller faller for vanlige myter.

– SEO myter koster både tid og penger

Asbjørn Mitusch

Myte 1: Backlinks = suksess

For noen år siden var backlinks utrolig viktig. Jo flere, jo bedre. Men mye har endret seg de siste årene og søkemotorene blir stadig bedre på å skille mellom gode og dårlige backlinks. Det er ikke lengre slik at en backlink nødvendigvis gir noen stor uttelling. Det kommer an på kvaliteten på nettsiden som gir deg en backlink. En backlink fra en god side er verdt uendelig mye mer enn all verdens backlinks fra sider med lav kvalitet.

Myte 2: Jo flere søkeord, jo bedre

En annen populær, men totalt verdiløs teknikk, er å fylle nettsiden med nøkkelord. Logikken går noe sånt som dette; jo flere nøkkelord, jo flere finner nettsiden min. I praksis fungerer ikke dette lengre. At du gjentar nøkkelord i det uendelige har ingen effekt. Det avgjørende er kvaliteten på innholdet. Jo flere som leser og drar nytte av innholdet, jo bedre ranker du. Helt uavhengig av hvor mange ganger du klarer å bruke et nøkkelord.

Myte 3: SEO har regler og disse må følges

For noen år siden var hverken myte en eller to myter. De var teknikker som fungerte. Det samme gjelder en myriade av andre råd og påstander. I dag har søkemotorer blitt uendelig mye bedre på å finne riktig innhold. Det som nå er avgjørende for din suksess er i hvilken grad du:
1.      Oppfyller kunden / den besøkendes behov: Jo mer den besøkende bruker og setter pris på siden, jo høyere ranker denne.
2.     Organiske linker og forhold: Jo mer levende miljøet rundt nettsiden er, jo bedre scorer den.
Den moderne nettsidens suksess avgjøres med andre ord av hvor god og engasjerende den er for besøkende, ikke av hvor mange tips og triks man benytter for å forsøke å oppnå kunstig høy ranking.

Lignende stoff:

Del:

Facebook

BLI MEDLEM