Gründerne bak FjellTid AS startet opp et sosialt turnettverk for å få mer turgleder og mestring inn i hverdagen til folk flest. I løpet av få år har de fått med seg og inspirert tusenvis til å komme seg ut på tur og se lite kjente turperler og fantastisk natur over hele landet.

“Sosiale kanaler som Instagram og Facebook har gitt oss mye trafikk og høy sosial kapital, men hva slags verdi har det for vår likviditet?“

I en oppstartsbedrift er det mange både variable og “uventede” kostnader man til enhver tid må ha kontroll på. Kontorlokaler, telefonregninger, it-tjenester, offentlige avgifter, utviklingskostnader, regnskapstjenester og lønn. Ja, alt skal betales og det settes av mye tid og ressurser til å sette seg inn i og lære seg dette. For FjellTid ble det en bratt læringskurve. For selv om man har en god idé er det ikke alltid butikken går like godt.

En liten feil kan gi katastrofale følger for veien videre. For en oppstartsbedrift kan det fort koste ekstra mye både menneskelig og økonomisk å reise seg igjen.  Nettopp da er det viktig å ha gode løsninger og systemer som hjelper deg opp og videre.

Her er noen enkle grep for å bedre likviditeten !

Det nærmer seg nytt regnskapsår og det er på tide å få inn betalinger på ubetalte fakturaer – så du kan møte det nye året med bedre likviditet. Under finner du 5 nyttige tips som vil gi deg bedre likviditet i 2020:

  1. Send faktura fortløpende
    Send faktura samme dag produktet/tjenesten er levert til kunde. Det er mye skjult kredittid i at fakturaer ikke produseres fortløpende.
  2. Sørg for lav kredittid
    Gi kundene dine 14 dagers forfall på fakturaen. Jo lenger kredittid du gir kundene jo mer av din kapital «låner» du ut gratis.
  3. Kredittsjekk dine kunder
    Ta en kredittsjekk av nye kunder. Der kreditt frarådes bør du ta forhåndsbetalt, da sannsynligheten for mislighold eller konkurs er høy.
  4. Unngå tap på fordringer
    Send inkassovarsel til dine kunder 14 dager etter forfall og saken til inkasso så fort inkassovarsel har forfalt. Sannsynligheten for tap reduseres vesentlig om du innarbeider denne rutinen. Bewa kan også bidra med utsendelsen av inkassovarsel.
  5. Maksimer likviditet og optimaliser lønnsomhet 
    Benytt en profesjonell partner på innfordring. Vi i Bewa er klare til å hjelpe deg.

Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om purre og inkassotjenester.

Som medlem av SMB Norge gir vi deg “storkunde” betingelser.

Legg gode rutiner for 2020 allerede nå!

 

Del: