Bounce rate: En varsellampe

0

Bounce rate kan fortelle deg om noe er galt med nettsiden din og sett sammen med andre statistikker kan den også fortelle deg hva som er galt.

Denne artikkelen er en del av en serie om dataanalyse for små bedrifter og forutsetter bruk av Google Analytics.

Høy bounce rate

En høy bounce rate indikerer ofte at brukeren ikke liker det han eller hun ser og at det er på tide at du tar noen grep. Det kan være at designet er utdatert, brukeropplevelsen er dårlig eller at innholdet er lite engasjerende. Det kan selvfølgelig også indikere at folk fant akkurat det de var ute etter, men dette er unntaket snarere enn regelen. For å bruke et eksempel fra varehandel så kan bounce rate sammenlignes med antall potensielle kunder som snur i døra.

– Bounce rate bør helst leses i sammenheng med andre statistikker og spesielt sidevisninger.

Asbjørn Mitusch

Best med andre

Bounce rate bør helst leses i sammenheng med andre statistikker og spesielt sidevisninger. Hos en klient avdekket jeg nylig at en bounce rate på 52% hang tett sammen med at 49% av de besøkende landet på ‘page not found’. Altså at de fulgte en død link fra Google. Sånt tar seg ikke godt ut og det kostet dem mange besøkende som nok kunne vært interessert i mye av det andre innholdet.

Avgjør verdi

En lav bounce rate indikerer derimot at besøkende finner siden engasjerende og klikker seg videre til andre sider og innlegg. Satt helt på spissen kan vi si at en nettside med 5.000 besøkende og en bounce rate på 90% ikke er noe mer verdifull enn en side med 500 besøkende og en bounce rate på 0%.

Enkle grep

Hvis du finner at din nettside har en høy bounce rate har vi tidligere skrevet en artikkel som dekker noen av nett-tabbene som kan bidra til dette. Disse ble valgt for det de kan rettes opp med noen enkle grep og er derfor anbefalt lesning. Les mer om disse her.

Del:

Om forfatter

admin

Legg igjen en kommentar

Facebook

BLI MEDLEM