Coronakrisen har fått oss til å kjøpe mer norske produkter. Det viser en undersøkelse som YouGov har gjennomført om nordmenns holdninger til mat, livsstil og helse.

YouGov har nettopp publisert sin årlige Food & Health-rapport, hvor de har kartlagt nordiske forbrukeres holdninger til mat, klima og helse i mer enn 10 år. Denne gangen har man i tillegg undersøkt hvordan coronakrisen har påvirket forbrukernes holdning til mat, livsstil og helse.

Les også: Juni kan bli en beksvart måned for bedriftene

Foto: Unsplash

Støtte produsentene

Og konklusjonen? Coronakrisen har i særlig grad endret nordmenns holdning vedrørende matvarenes opprinnelsesland.

For fire av ti nordmenn (39%) har det blitt viktigere å kjøpe matvarer produsert i Norge og for en tredjedel (31%) har det også blitt viktigere å støtte matvareprodusenter i nærområdet. Det er ingen signifikante forskjeller i holdningene til disse spørsmålene på tvers av alder, kjønn eller geografi.

Coronapandemiens økonomiske og helsemessige trussel har dessuten fått forbrukerne til å legge større vekt på lavprisvarer (29%) og sunne alternativer (26%).

Les også: Thommessen om revidert: Det er nå jobben begynner

Nærprodusert

Forbrukernes endrede holdninger avspeiler seg også i nordmenns forbruk. Igjen er det hovedsakelig norske varer forbrukerne kjøper mer av (29%). Hver femte nordmann kjøper flere nærproduserte matvarer (22%), noe som tilsvarer at en femtedel kjøper flere sunne alternativer (23%) og lavprisvarer (22%).

YouGov konluderer dermed med at Coronakrisen har medført en stigning i norske og lokalproduserte varer. De understreker imidlertid at selv før coronakrisen hadde hver femte nordmann økt forbruket av lokalproduserte matvarer.

“Det er ennå for tidlig å si om forbrukerne fortsatt vil prioritere norske og lokale produkter på den andre siden av coronakrisen”, skriver YouGov til slutt.

6 gode grunner til å bli medlem i SMB Norge

Del:
Untitled Document