Ja, svarer du – sikkert i god tro. Navnet vårt brukes aktivt og er registrert hos Foretaksregisteret i  Brønnøysund.  Men dessverre: dette er ikke nødvendigvis nok til å sikre deg eneretten til ditt foretaksnavn. Løsningen er å registrere navnet som et varemerke i tillegg.

Dette gjøres enkelt og raskt gjennom Acapos varemerkeportal.

https://pcp.acapo.no/varemerke/

Det ligger mye blod, svette og tårer bak din bedrifts varemerker og foretaksnavn. Vi snakker om store verdier, som du bør du beskytte for å unngå ubehagelige hendelser i fremtiden. Og selv om du har registrert navnet i Foretaksregisteret, kan det fortsatt oppstå problemer – problemer som kan unngås med noen enkle grep.

Må ikke forveksles

– Ett av kravene som stilles for å registrere et varemerke, er at det ikke må kunne forveksles med andre foretaksnavn eller varemerker, forklarer partner i Acapo, Kristina Edén Johnsen. Og hun tilføyer: Foretaksregisteret sjekker ikke slike forhold før registrering.

Hvis du har fått registrert foretaksnavnet i Brønnøysund, har du derfor ingen sikkerhet, hverken for at du har en enerett til det eller at du kan benytte det uten å havne i konflikt med andres rettigheter.

Registrerer du derimot foretaksnavnet ditt som et varemerke i tillegg, oppnår du en landsdekkende beskyttelse. Samtidig sikrer du at navnet vurderes opp mot eksisterende varemerker. Og ved å bruk Acapos varemerkeportal, kan du enkelt og raskt søke om slik varemerkebeskyttelse i Norge.

Les også: Beskytter du bedriftens viktigste verdier

Mer enn et navn

Ditt foretaksnavn er din virksomhets offisielle navn. Det kan også være virksomhetens varemerke. Varemerker er særskilte kjennetegn som er valgt for én eller flere av dine varer og tjenester. Det kjennetegnet du markedsfører dine varer og/eller tjenester under.

Et godt eksempel kan være virksomhetens domenenavn. Det bør også registreres som et varemerke for å verne deg mot andres bruk av identiske eller lignende navn. Stadig flere norske virksomheter erkjenner nå hvilke verdier deres egne varemerker representerer, og tar konsekvensen av det. I fjor steg antall varemerkesøknader til Patentstyret med 8 prosent – og endte på nær 4800 totalt.

– Patentstyret foretar også en vurdering av hvorvidt ditt foretaksnavn er særpreget. Det er helt nødvendig for å oppnå varemerkeregistrering og vern mot identiske eller lignende navn. Og husk: kun navn som anses  å ha det vi på fagspråket kaller varemerkerettslig særpreg nyter slikt vern, understreker Kristina Edén Johnsen, advokat hos Acapo AS.

Forenkler hele prosessen

Acapo AS bistår alle typer virksomheter i å vurdere varemerker og med søknadsprosessen. Og du kan enkelt søke om varemerkebeskyttelse i Norge gjennom selskapets varemerkeportal.

Våre rådgivere går nøye gjennom dine ønsker og behov for beskyttelse før søknaden sendes videre til Patentstyret. Vi vil selvfølgelig også være i dialog med deg gjennom hele søknadsprosessen. Ved å benytte varemerkeportalen og rabattkoden EUREKA, får du 15 % rabatt på våre standardhonorar.

Da utarbeider du viktige deler av søknaden selv.  Samtidig er du garantert Acapos profesjonelle gjennomgang, og eventuelle korrigeringer av så vel spesifikasjonen som søknadens øvrige detaljer.

Ta gjerne kontakt med oss for en prat om varemerkebeskyttelse!

Acapo

Lignende stoff:

Del:

Facebook

BLI MEDLEM