Fortjener dere egentlig å overleve?

0

Har dere stilt det spørsmålet på en måte så dere kan gjøre noe med det? Noe mer eller noe annet enn å jobbe enda hardere og løpe enda fortere? Alle må jo løpe hardt og fort. Uansett. Men noen løper smartere. Noen samles om en tydelig retning for bedriftens utvikling.

Det er nødvendig å kjenne sin hensikt, oppgave eller mening

Altfor mange, særlig i bransjer med håndverkere, ingeniører, montører og andre grupper med praktisk kompetanse, rynker på nesa over sånne konsulentord. Ikke gjør det. Brukt riktig er de ordene gull. De ordene viser veien til økt kvalitet, tydelighet, fornøyde kunder, bedre medarbeidere og vekst! Selvsagt ikke direkte og antakelig ikke neste uke, men dette er navet i alt dere skal og bør gjøre.

Når vi jobber med strategi stiller vi det spørsmålet: Hvorfor finnes dere?

Praktisk talt alle virksomheter har en tydelig og sterk hensikt eller en lidenskap for et fagområde, en teknologi, en kundegruppe eller en type leveranse. Men ofte er det glemt eller det gjemmes i et nokså intetsigende slagord. Dere må sette tydelige ord på det. Ord som betyr noe. For å skape vekst og utvikling, for å få mulighet til å rekruttere flinke folk og få nye kunder må dere ha et forhold til dette. Kanskje til og med en visjon eller en tydelig oppgave i verden! Høres det fluffy ut? Det er ikke det.

Deres hensikt er ikke å tjene penger

Det skjønner alle. Å tjene penger er en viktig motivasjon, men uansett hva du gjør er det ingen som kjøper dine tjenester eller produkter for å gjøre deg rik. De betaler deg fordi du representerer en verdi. Det er en selvsagt logikk, men likefullt dukker diskusjonen opp. Et vanlig hinder for vekst er at man ikke tar seg tid til å analysere hvor og hvorfor den skal komme, men «løper etter alle penger som triller». Faren er at dere sakte, men sikkert forsvinner i en stor tilfeldighet.
Kan leskedrikk eller seigmenn ha en purpose?
Ja. Selvsagt. Ikke som leskedrikk eller snop kanskje? Eller som klesplagg for å slippe og gå naken? Men som brands. Det er jo derfor vi har merkevarer. For å skape økt verdi og forskjell på generiske produkter eller tjenester. Derfor er ikke purpose knyttet til produktet, men til virksomhetens eller merkevarens idé!

Hva med rørleggere eller elektrikere?

Selvsagt! Uten disse yrkesgruppene stanser Norge – bedrifter, det offentlige og husholdninger. Ved feil leveranse til feil tid kan konsekvensene være enorme. Manglende kompetanse er kritisk. Det å sikre VVS og strømtilgang er ikke småtteri. Men er ikke det likt for alle? Jo. Derfor må dere ta et steg til. Dere må definere hvilken kvalitet dere har. Hva dere vil markedet skal mene om dere. Hva er deres leveranse og hvordan ser dere på kundens opplevelse? Hva er deres produkt? Adferd? Holdning? Hvordan ser det ut etter dere når dere går fra en jobb? Hva er standardene? Og hvorfor vil dere ha det sånn?

Purpose kan være lekent.

Det er ingen grunn til å lage et syn på deres hensikt som gravalvor. Det viktige er å være tydelig, motiverende og å ha et perspektiv som driver utvikling og kan leve med endringer i markedet og blant kundene. La deres hensikt reflektere den identitet dere vil være. Det er ikke lett. Det er hardt arbeid og det er det som skaper resultater. Alt dere gjør, alt dere beslutter, alle deres kundebesøk er deres strategi. Dere blir det dere er uansett hva som sies.

Del:

Om forfatter

admin

Legg igjen en kommentar

Facebook

BLI MEDLEM