Norge har fortsatt verdens høyeste sykefravær, men årsaken til dette skal vi ikke gå nærmere inn på her. Nei, dette innlegget tar heller for seg 7 punkter som enhver daglig leder burde følge – som kan bidra til å redusere sykefraværet i din bedrift.

 

1. Samle og forstå sykefraværet

Før du kan løse et problem må du forstå årsaken. Det er derfor viktig å ta et steg tilbake, samle alle sykefraværene og prøve å finne mulige fellesnevnere:

  • Hvilke sykdommer går igjen ofte?
  • Hvilke konklusjoner kan du trekke fra dette?
  • Hva kan trigge disse sykdommene?
  • Hvordan kan du minimere disse triggerne?

 

 

2. Velg ansatte med omhu

Enkelte sykdommer er psykosomatisk (samspillet mellom psykiske og kroppslige funksjoner eller symptomer), og kommer ofte som følge av frustrasjon, lav motivasjon, mental underbelastning eller et dårlig arbeidsmiljø.

Daglig leder kan påvirke dette ved å være mer selektiv, både ved ansettelse og arbeidsdelegering.

  • Passer kandidatens sosiale egenskaper og verdier med bedriften?
  • Hvilken ansatt passer best for arbeidsoppgaven?
  • Er utfordringene for små eller store for arbeidstakeren?
  • Hva er arbeidstakerens karrieremål? Satser de høyt eller lavt?
  • Er alle ansatte ferdig integrert i selskapet?

Målet med dette er fornøyde ansatte som brukes korrekt, fordi fornøyde ansatte tar mindre sykefravær!

 

3. Tilrettelegge fleksibel arbeidstid

Dette punktet er selvfølgelig veldig bransjebasert, men en fleksibel arbeidsdag tilpasser seg arbeidstakerens personlige rytme og kan bidra til å øke produktiviteten.

Det er viktig at private og profesjonelle behov samsvarer med en riktig balanse av arbeid og fritid.

Fleksibel arbeidstid kan øke motivasjon og tilfredshet, og redusere stress, som vil bidra til å redusere sykefraværet.

 

4. Forbedringer på arbeidsplasen

Ta en vurdering av arbeidsplassen for å avdekke:

  • Ergonomiske forhold
  • Lysforhold
  • Lydnivå
  • Klima innendørs
  • Misnøye knyttet til odør eller gasser, som for eksempel fra printere eller annet utstyr
  • Arbeidstakernes mulighet for å bidra til arbeidsmiljøet

Gå gjennom disse punktene månedlig eller kvartalsvis for å se om du kan avdekke nye mulige syndebukker for sykdom og fravær.

 

5. Snakk med ansatte som:

  1. har mange korte fravær. Målet er å avdekke årsaken til gjengangende, korte fravær, som f.eks. misnøye, problemer hjemme eller med kollega. Du lærer ikke før du spør, og løsningen kan vise seg å være enkel.
  2. returnerer etter langtidsfravær. Dette viser at du tar arbeidstakerens sykdom på alvor, og vil gjøre det lettere å integrere de med resten av teamet.

Disse samtalene vil hjelpe til med å avdekke mulige påvirkende årsaker til fraværet, og gi deg tips til forebyggende tiltak og forbedringer. Husk at det er viktig å vise empati og unngå å virke mistenkelig. Målet med praten er å avdekke – ikke arrestere.

Det er strenge regler for hva man kan spørre om vedr. sykefravær, men man kan faktisk spørre om mer enn mange tror.

For enkelhets skyld har vi laget en gratis mal som inkluderer spørsmålene det er lov å spørre: Last ned Arbeidstakersamtale om sykefravær

 

6. Jevnlig gjennomgang av sikkerhetsrutiner

Sykefravær grunnet arbeidsulykker er fortsatt ganske utbredt, og viktigheten med gode sikkerhetsrutiner må ikke undervurderes. De beste sikkerhetsrutinene er de som gjennomgås ofte, for å finne mulige forbedringsområder.

Spørsmålene du burde stille deg er:

  • Har dere en rådgiver/ansvarlig for helse, miljø og sikkerhet (HMS) i din bedrift?
  • Oppfyller bedriften alle lover og regler for HMS?
  • Er alle ansatte informert og jevnlig oppdatert på arbeidsplassens standarder for helse og sikkerhet?
  • Har alle ansatte beskyttende klær og sko (hvis nødvendig)?

 

7. Begrense usunne arbeidsmengder

Hvis man ikke har en oppdatert oversikt på hvor mye en ansatt har jobbet er det lett å innvilge forespørsler om ekstraarbeid når de heller burde ha hvile for å unngå overarbeid og potensielt sykefravær.

Dette var et av punktene daglig leder Jon-Einar Herje hos Li-Jo Renhold tok opp da vi besøkte de noen måneder etter de hadde begynt med digitale timelister fra 24onoff:

– Vi har flere ansatte som kan jobbe og jobbe for å få mest mulig lønn, selv om det går på bekostning av helsen og krav om hviletid. Med 24onoff er det enklere å si nei til ønsker om ekstraarbeid, da vi raskt kan gå inn og se om det er både trygt og lovlig for vedkommende å jobbe, eller om de trenger hviletid. 

 

Lignende stoff:

Del:

Facebook

BLI MEDLEM