Det er ingen tvil om at mange synes det er tøft å komme tilbake til trening og aktivitet etter et lenger opphold. Veien tilbake til de gode rutinene kan også vise seg å være mer utfordrende enn mange kanskje tror.

Man må investere tid og energi i å finne tilbake til den gode treningsgleden!

Vær realistisk

Den største utfordringen mange møter etter ferien, er at «jaget» om å komme tilbake til de samme rutinene og formen før ferien tar overhånd, og ambisjonene blir for høye. Mange setter kanskje for urealistiske målsettinger for en selv, og da en ikke når disse, svekker dette motivasjonen og selvtilliten ytterligere, og man har lett for å havne inn i en «ond sirkel».

Det er viktig å akseptere at det er slitsomt å komme tilbake etter en lang og avslappende ferie, og heller fokusere på å komme inn i enkle, men effektive rutiner, fremfor å sette «lista» for høyt i starten. Trente du for eksempel 3-4 ganger fast i uken før ferien, så kan du begynne med 2 økter. Det er lurt å la kroppen komme rolig i gang og sette mål man kan nå.

Mestringsfølelsen etter å ha gjennomført de to øktene du så for deg, er avgjørende for motivasjonen videre – det finnes jo ikke noe bedre enn følelsen av å ha nådd målet sitt! En annen utfordring kan være at det skjer mye i hverdagen etter ferien, og at man hele tiden utsetter det å komme i gang med treningen. Du tenker kanskje «Jeg begynner i morgen». Men dette gjør det egentlig bare verre. Jo lenger du går uten å være i fysisk aktivitet, jo tyngre er det å komme i gang igjen. Trening er «ferskvare»!

Begynn forsiktig

En myk og gradvis overgang etter ferien er smart. De fleste setter for høye krav til seg selv, og når man ikke klarer å leve opp til disse, svekkes motivasjonen. Begynn med noen få økter i uken, som du vet du kan få til og så kan eventuelt ekstra treningsøkter eller aktivitet være bonus.

Vær kreativ og se hva slags annen aktivitet du kan legge inn i hverdagen etter ferien. Det må ikke nødvendigvis være en treningsøkt på et treningssenter. Gå/jogg en tur, lek med barna dine, ta sykkelen til og fra jobb, ta trappene fremfor heis eller tren enkle øvelser på benken i parken. Dette er også gode alternativer hvis ikke treningen går som planlagt. Ikke grav deg ned fordi du ikke fikk til en økt – se muligheter!

Sett S.M.A.R.T.E mål

Lag en enkel treningsplan og skriv ned målene dine etter ferien! Forskning har faktisk vist at det å skrive ned målene, øker sjansen for at du når dem. En viktig huskeregel i forbindelse med målsetting, er å sette «S.M.A.R.T.E.»-mål. Det vil si at gode mål, er smarte mål. Bokstavene i ordet «SMART», står for: S = Spesifikt mål, M = Målbart mål, A = Ambisiøst mål, R = Realistisk mål og T = Tidsbestemt mål. I tillegg er det viktig å evaluere målsettingsprosessen underveis (E står for Evaluering). Så sett deg et mål, lag en plan for hvordan du skal nå målet, kom i gang og hold deg til planen!

Ikke gi deg!


Kun 3 av 10 ansatte oppfyller WHO og helsedirektoratets anbefalinger om 30 minutter aktivitet om dagen. Dette skaper dårlig helse, sykefravær og lavere produktivitet. Men vi har løsningen.

Del:

Facebook