I 2019 vil åtte nye bompengeprosjekter innføres i Norge, og bare i Oslo vil det dukke opp 54 nye bomstasjoner. NAF mener dette blir tidenes bompengeår.

Les også: Solberg ser store muligheter for norsk næringsliv i India

– 2018 var et dyrt bompengeår for bilister og 2019 blir ikke bedre, snarere tvert imot, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til P4.

Camilla Ryste, NAF

Hele landet rammes

I følge NTB blir det i 2019 innført bompenger som en del av bymiljøpakken i Nedre Glomma-regionen. I tillegg kommer det nye bomstasjoner både i Oslo og Bergen.

Det skal også kreves inn bompenger på E18 mellom Tvedestrand og Arendal, E6 mellom Kolomoen og Moelv, E134 i Buskerud, Ryfast i Rogaland, Fylkesvei 17 i Steinkjer, og det innføres bompenger i 2019/2020 på E18 mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark, skriver NTB.

– Politikerne vedtar store vei- og kollektivprosjekter, men de prioriterer ikke penger til å betale hele regningen, men sender den til dem som er avhengige av bilen i hverdagen, sier Ryste i NAF til Nyhetsbyrået.

Les også: Næringsministeren vil gjøre det lettere for bedriftene

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp)

Forstår frustrasjonen

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forstår at folk er frustrert, men sier staten nå bruker mer penger på å finansiere nye veier og at bompengeandelen har gått ned. Likevel må bilistene betale mer i bompenger i år.

– Vi skal bygge mye mer vei og det betyr at det blir noe mer bompenger enkelte steder i landet, men til sjuende og sist betyr det bedre standard på veinettet vårt, sier Dale til NTB.

 

 

Del:

Facebook