Enten du mottar en telefonsamtale, e-post, brev eller noen som ber om et møte bør bedriftsledere være på vakt, sier senioradvokat Morten Bjerkhaug i Bedriftsforbundet.Det florerer av fakturasvindlere, kataloghaier og andre produkter og tjenester som er for gode til å være sanne.

 
Erfaringsmessig er både kataloghaier og andre svindlere ekstra hissige i ferier og høytider, men man må være på vakt hele året, sier senioradvokat Morten Bjerkhaug i Bedriftsforbundet.
Enten bedriften har stort arbeidspress, eller har lavsesong og tatt inn ferievikarer blir resultatet det samme – liten tid og mulighet til kritisk gjennomgang av fakturaer og tilbud.
Fakturaer som kommer i løpet av disse periodene kan derfor risikere å bli behandlet uten nødvendig kontroll, og bedriften risikerer å betale falske fakturaer eller for tilbud man ikke har bestilt.
En type lureri man skal være særlig observant på er tilbud som ser ut som fakturaer, opplyser Bjerkhaug. Ved første øyekast ser det ut som faktura, men dersom man leser nærmere så er betalingsfrist byttet ut med reg.frist (registreringsfrist) eller lignende.
En annen metode som benyttes er at noen ringer og gir inntrykk av at du allerede har et kundeforhold til bedriften ved å velge et navn som ligner seriøse aktørers navn. Eller ved å henvise til at det allerede er inngått avtale tidligere og at de skal forlenge avtalen.
En tredje metode som benyttes er at man «bare skal undersøke om adresse og kontaktinformasjon fortsatt er den samme». Dessuten har fakturaen gjerne kort betalingsfrist, summene kan være både store og små og du vil ha problemer med å komme i kontakt med fakturaavsenderen. Både på telefon og e-post.
 

Våre tips

Vårt beste tips er å si nei.
Dersom du har bruk for noe så pleier du vel å kontakte aktuelle leverandører selv?
Alternativt bør du ikke la det presse til noe, men be selger om å sende deg et tilbud på e-post eller som brev som du kan studere i ro og mak når du har tid.
 

Dersom du har blitt lurt

Det er viktig å bestride fakturaen: Skriv et brev, send e-post eller ta en kopi av fakturaen, skriv på fakturakopien at den bestrides, og send den tilbake til selskapet som fakturerte deg. Husk å skrive en begrunnelse for hvorfor du bestrider kravet. For eksempel at det ikke er inngått noen avtale, dersom du mener dette er tilfellet.
Det holder å bestride kravet én gang. Får du regning fra et inkassofirma sender du bare én kopi av brevet der du har protestert på fakturaen. Et bestridt krav kan ikke innkreves via utenrettslig inkasso.
Bedriftsforbundet har laget en liste over ting du bør være obs på i forbindelse med svindel på nett og telefon:

  • Ikke la deg presse til avtaler du ikke ønsker
  • Får du tilbud på telefon som «haster»?
  • Blir du bedt om å bekrefte per SMS eller via internett?
  • Maser selgeren på deg?
  • Er du usikker på om tilbudet er noe for deg?
  • Antar du at det er den «ekte» telefonkatalogen?
  • Er det virkelig noen som truer med å registrere ett domene som ligner på ditt firmanavn?

Si nei og be om få et skriftlig tilbud sendt på e-post. Si at du tar kontakt dersom du er interessert. Slå opp avsender på internett. Bruk for eksempel Google. Da ser du hvilke treff du får.
 

Husk at:

  • Aksept av tilbud medfører avtale.
  • Ikke trykk på lenker eller svar på sms / e-post som blir sendt til deg – dette kan medføre at du aksepterer et tilbud.
  • Vær ekstra varsom / skeptisk dersom noen vil ta lydopptak av samtalen – ønsker du virkelig å bestille noe? Og var det dette du ble presentert i begynnelsen av telefonsamtalen? – I en del tilfeller er det ikke det.
  • Mange avtaler er løpende, det vil si de må aktivt sies opp, så vær obs på oppsigelsesfrister.
  • Muntlig avtale er like bindende som skriftlig.
  • Sentralbordansatte og administrasjonsmedarbeidere er de som oftest svarer på bedriftens telefoner – instruer disse om at de ikke skal inngå avtaler på vegne av bedriften.
  • Si opp skriftlig alle avtaler du har inngått men som du ikke skal ha – da unngår du nye krav.

 

Kjøp bare det du har bruk for – ikke bli lurt

For mer informasjon om hvordan du kan løse problemet hvis du er utsatt for dette, sjekk dette selvhjelpsverktøyet
Medlemmer av Bedriftsforbundet kan også ta kontakt med våre advokater på: hjelp@dinbedrift.no

Del:
Untitled Document