Veldig mange lurer på når man skal sende nyhetsbrev og hva tidspunkt har å si for om nyhetsbrevet ditt leses eller ikke. Vi har analysert over 215 millioner nyhetsbrev som er sendt innenfor de to siste årene. Her er hva vår egen statistikk tilsier.

La oss bare ta det for gitt at nyhetsbrevet ditt er tettpakket med gode tilbud og spennende informasjon, og har en tittel i emnefeltet det lukter fugl av. Men hva gjør du nå? Trykker du bare «send» idet du har skrevet ferdig, og håper på det beste?

Nei. Nå må du velge et fast tidspunkt for nyhetsbrevet ditt. Om det så er ukentlig eller månedlig, hjelper forutsigbarhet deg med å gjøre det til et fast, kjærkomment innslag i mottakerens innboks. Det er lettere å gjøre noe til en fast rutine om du vet når det inntreffer. Analyser viser at 23 prosent av alle åpnede e-poster åpnes innen den første timen, og allerede neste time synker åpningsraten med 50 prosent.

Altså må du avgjøre to ting: Hvilken dag skal du sende ut, og når på dagen?

Heldigvis sitter vi i Make på massevis av tall fra vårt eget nyhetsbrev program, og ikke aldri så liten ekspertise. Dette er våre beste tips til deg.

Hvilken dag bør du sende nyhetsbrev?

Det konvensjonelle rådet du ofte finner på internett er å velge dagene midt i uka, særlig tirsdag eller torsdag. Typisk begrunnes det med at de fleste har nok av andre ting å henge fingrene i på mandag, mens ingen har tålmodighet til å lese e-post på fredagene.

Våre tall tilsier noe litt annet.

Rangert etter åpningsrate (altså hvor mange som åpner nyhetsbrevet i det hele tatt), ser uka slik ut for våre kunder:

  • Onsdag (33 %)
  • Fredag (31 %)
  • Tirsdag (31 %)
  • Torsdag (28 %)
  • Mandag (28 %)
  • Lørdag (27 %)
  • Søndag (25 %)

Først og fremst – fra den beste til den dårligste dagen å sende e-post, er det under 10 prosentpoeng forskjell i åpningsrate. Selve dagen er ikke så viktig. Likevel, for dem som ønsker å optimalisere utsendingene sine, er det smart å holde seg unna helgen.

Ellers er det interessant at fredag rangerer så høyt. Kanskje skyldes det at vi i Norge har litt andre vaner enn USA, hvor de vanlige internett-rådene kommer fra; kanskje skyldes det at vanene våre har endret seg over tid. Skal vi gjette, antar vi at mange her på berget liker å koble av med litt e-post når arbeidsuka nærmer seg slutten.

Hvilket klokkeslett burde du sende nyhetsbrev?

Har du valgt ukedag, er du åpenbart ikke i mål. Nå må du nemlig velge mellom ett av 24 mulige tidspunkter (eller enda flere, dersom du vil være en særing som konsekvent sender e-post klokka 15.38).

Skal vi igjen se på våre egne tall, åpnes de fleste e-poster mellom 13.00–19.00. Deretter følger formiddags-/morgen-tidspunktene, mens de klart færreste åpnes midt på natten, av relativt åpenbare grunner. Topp tre mest populære tidspunkter er 18.00 (7,68 %), 15.00 (7,00 %) og 19.00 (6,86 %). Det ser altså ut til at vi nordmenn ikke bare liker å lese e-post i slutten av uka, men også på slutten av dagen.

Selv bruker vi følgende tommelfingerregel: Send til samme tidspunkt hver gang, og ikke begynn utsendingen etter klokken 15.00. Det tar flere timer å sende ut en stor ladning med nyhetsbrev, så det bør helst ligge klart i innboksen før klokka åtte om kvelden.

Sendetidspunkt

Ikke glem hvem du sender e-post til

Det er ett problem med alle tallene og anbefalingene som vi ikke har tatt for oss ennå: De er bare gjennomsnitt.

Det finnes en bedrift for hver eneste målgruppe i verden, og det betyr at det ikke er ett enkelt fasitsvar på når du burde sende nyhetsbrevet ditt. Vi har to råd til deg som ønsker å gå ett skritt videre enn å bare gjøre som noen på internett sier:

  1. Lytt til magefølelsen
  2. Test den ut

Du er den som kjenner mottakerne dine best, og har sikkert en viss anelse om hvordan de tilbringer uka og dagene sine. Er du en B2B-bedrift, ønsker du sannsynligvis å treffe mottakerne i arbeidstiden, mens de fortsatt er i jobb-modus. Driver du med fritidstilbud (som for eksempel gjengen i Inatur) kan det være smart å teste ut kvelds- eller til og med helgeutsendinger.

På samme måte kan det også lønne seg å ta råd du finner på nett med en klype salt. Når alle lærer at for eksempel torsdag klokka to er det beste tidspunktet for e-post, kommer det etter hvert et lass med e-post samtidig, som stjeler oppmerksomhet fra hverandre. Det kan noen ganger lønne seg å være kjerringa mot strømmen, og finne et tidspunkt som ikke har like mange om beinet.

Ikke nøl med å eksperimentere. Bruk analysefunksjonen til ditt e-postverktøy for det den er verdt, og se hvilke utsendinger som får best respons. I beste fall finner du et skikkelig gunstig tidspunkt å sende på; i verste fall har du lært hva du burde unngå.

Til syvende og sist er det hverken dagen eller klokkeslettet du sender ut som er viktigst for å få nyhetsbrevet ditt lest. Fokuser aller mest på å skape godt innhold, og emnetitler som frister mottakeren til å åpne.

Del: