Slik kommer du i gang med SMS-markedsføring

Leser du dette, har du antakeligvis innsett at det er store fordeler ved å kunne sende SMS til eksisterende og potensielle kunder, abonnenter og brukere. Det kan likevel være utfordrende å komme i gang med utsendelse av SMS, så vi har samlet våre beste råd til bedrifter og organisasjoner som ønsker å legge en strategi for å sende SMS, for å gjøre det litt enklere for deg.

De fleste punktene krever at du har en dedikert SMS-tjeneste. Det er kanskje selvsagt, ettersom du neppe tenker å sende SMS manuelt fra din private telefon, men ha i bakhodet at SMS-tjenesten du velger skal kunne håndtere alle problemstillingene nevnt under.

«Påmelding til våre arrangementer skyter i været like etter at SMS er sendt ut!»
– Christian Mjelde, Huseiernes Landsforbund

1. Bygg og del inn lister for utsendelse av SMS

Ettersom SMS er en kanal som lar deg snakke direkte til mottakeren, er det viktig å utnytte det som mer enn ren massekommunikasjon. Ved å sende SMS som angår mottakeren direkte, for eksempel om det er et aktuelt tilbud i området, vil den føles mer relevant og mindre påtrengende, samtidig som du slipper å forstyrre dem det ikke er relevant for.

Dette kan i stor grad automatiseres ved å segmentere, altså dele inn, listene dine ut fra informasjonen du har om mottakeren. Dermed kan du sende SMS basert på sted, kjønn, hvor ofte de følger lenkene i SMS-er du har sendt, når dere sist var i kontakt, og så videre.

Målrettet segmentering

Selve listene kan du bygge via andre kanaler, som for eksempel promotering i sosiale medier. Makes SMS-tjeneste lar deg laste inn direkte fra Excel-dokumenter, så det er enkelt å importere kontaktene du allerede har samlet. Bare sørg for at alle har gitt sitt samtykke til at du kan kontakte dem – GDPR gjelder også for utsendelse av SMS (se mer i punkt 5).

2. Send personlig SMS med flettekoder

Du skulle kanskje tro at de fleste av oss så tvers gjennom bedrifter som sender SMS med navnet vårt i, og det gjør vi kanskje også – men vi responderer positivt på det likevel. Dette kan du gjøre enkelt via flettekoder, som automatisk bytter ut felter i SMS-en med mottakerens personlige detaljer. Makes SMS-tjeneste lar deg velge de vanligste variablene via en enkel dropdown-meny.

Flettekoder kan også brukes når du for eksempel skal sende SMS som minner om en timebestilling eller bekrefte et kjøp, med riktig dato/tidspunkt eller vare fylt inn. Slike SMS-er kan automatiseres, selv om de oppgir spesifikk, personlig informasjon. Nyttig, personlig, og settes stor pris på av mottakerne.

3. Send én SMS per mottaker

Selv om du sender SMS via en profesjonell SMS-tjeneste, må du betale for utsendelsen. Det betyr at du burde fatte deg i korthet. Om du må fordele teksten over to SMS-er, betyr det at du dobler prisen. Det er sjelden du trenger så mye tekst i en SMS – da er andre kanaler bedre (for eksempel e-post).

Én SMS kan inneholde maks 160 bytes, som vanligvis tilsvarer 160 tegn. Det er likevel noen unntak. Enkelte spesialtegn (for eksempel emojis) tar opp flere bytes, og kutter ned på hvor mange tegn du har plass til. Dette er grunnen til at Makes SMS-tjeneste kommer med en egen tegnteller, som informerer deg om du har skrevet mer enn det er plass til i én SMS.

Vi anbefaler også å bruke url-forkortere som tinyurl eller bitly når du skal gi mottakerne en lenke å følge. Det kutter betydelig ned på plassen du bruker.

4. Bruk kodeord så mottakerne kan sende SMS tilbake

Når du sender SMS via Makes SMS-tjeneste, får du muligheten til å reservere dine egne kodeord. Det betyr at mottakerne dine kan bestille varer eller timer, melde seg på konkurranser eller lignende ved å inkludere kodeordet i SMS-en sin, og sende den til et fast nummer.

Du gir dem altså muligheten til å sende SMS ala: «EKSEMPEL Hans Hansen tilbud» til 99999.

Hele prosessen kan enkelt automatiseres via Makes SMS-tjeneste, og åpner for toveiskommunikasjon mellom deg og mottakerne dine som ikke du ville hatt tid og ressurser til å håndtere manuelt.

5. Vit hvem du har lov til å sende SMS til

Som nevnt har du ikke lov til å sende SMS til hvem som helst. I markedsføringsloven står det klart og tydelig at du må ha informert samtykke fra mottakerne dine. Det betyr at de ikke bare har takket ja til å motta meldinger fra deg, men at de også har fått tydelig beskjed om hva de takker ja til.

Selv offentlige og veldedige aktører faller inn under markedsføringsloven, dersom de «i hovedsak tar sikte på å skaffe inntekter for organisasjonen gjennom f.eks. salg av lodd eller andre produkter.»

Dersom det eksisterer et kundeforhold, trenger du ikke forhåndssamtykke for å sende SMS. Merk at et engangskjøp ikke regnes som et kundeforhold; det er heller snakk om pågående abonnementstjenester og lignende, hvor jevnlig kommunikasjon er naturlig.

6. Send SMS til riktig tidspunkt

En SMS-utsendelse klokka tre om morgenen vil neppe bli godt mottatt av noen. Tenk derfor over når du velger å sende SMS.

Først og fremst burde du tenke over hvem målgruppen din er, og hva du vil oppfordre dem til å gjøre. Har du et lunsjtilbud, er det smart å si fra før klokka 11.00. Har du noe som kan hjelpe mottakerne i jobben, burde du sende før endt arbeidstid. Fritidstilbud kan fungere bedre i helgene.

Vi vil anbefale å aldri sende SMS før klokka 08.00 om morgenen (og vent gjerne lenger i helgene), og aldri etter 21.00 om kvelden.

Pass også på at ikke du sender SMS for ofte. 1–2 ganger i uka er det absolutte maksimum, og da burde du føle deg rimelig trygg på at du har et tett forhold til kunden. Tenk over hvor ofte mottakerne har bruk for tjenestene dine. Er det noe de ofte vil ha behov for, kan du også kontakte dem litt oftere.

Les også: «Når bør du sende nyhetsbrev for å oppnå maksimal effekt?»

7. La mottakerne melde seg av lista

Det er en fordel å la mottakerne dine enkelt melde seg av lista om ikke de lenger ønsker å motta SMS-utsendelser fra deg. Vi anbefaler å informere hvordan de gjør det i annenhver melding. Den vanligste måten å gjøre det på er rett og slett å sende kodeord STOPP til ditt faste nummer.

For det første er det positivt for hvordan organisasjonen din vil oppfattes, ettersom ingen vil ha gode ord å si om en aktør som sender SMS som oppleves som spam. For det andre øker det ROI, siden du slipper å bruke penger på å sende SMS til mottakere som ikke vil ha dem.

8. Lær av statistikken

I stedet for å følge generiske råd, burde du ta lærdom av hvilke SMS som faktisk presterer godt. Makes SMS-tjeneste lar deg enkelt se hvilke SMS som blir lest, hvilke som returneres, og hvor mange som melder seg av – og ikke minst utviklingen av dette over tid.

Slik kan du holde listene dine ryddige, og tilpasse strategien din etter hvert som du lærer mer.

Om du står og nøler ved vannkanten, og er litt engstelig for å hoppe uti, kan du teste Makes SMS-tjeneste helt gratis i nettleseren din akkurat nå. Du trenger kun en fungerende e-postadresse, og kan prøve deg fram i verktøyet med ti gratis SMS. Samtidig får du tilgang til verktøyet for e-post og nyhetsbrev.

Har du spørsmål om Make, SMS, e-post eller markedsføring, er det bare å kontakte oss. Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang.

Del:
Untitled Document