Bedriftens viktigste ressurs

0

For de fleste virksomheter er medarbeiderne den viktigste ressursen. Mange vil oppleve at frisk, tilgjengelig arbeidskraft med rett kompetanse og pågangsmot er mangelvare. Samtidig ser vi at mye av denne arbeidskraften sitter fast i språkopplæring på norske skolebenker. Det er betimelig å spørre om dette virkelig er riktig ressursbruk.

Mellom linjene

Det virker å være opplest og vedtatt at alle som kommer til Norge må lære seg språket vårt før vi kan bruke dem til noe som helst. Det er dessverre ikke gjort over natta.
Når lærte DU deg et nytt språk sist? Og, når kan man egentlig språket godt nok til å jobbe her i Norge? Hvor langt har du egentlig kommet hvis du klarer å bøye alle verbene samtidig som du ikke får med deg noe av det som blir sagt mellom linjene?

– Hvor langt har du egentlig kommet hvis du klarer å bøye alle verbene samtidig som du ikke får med deg noe av det som blir sagt mellom linjene?

Morten Berge

Samhandling

Jeg tror at man kan sende folk på skole i årevis uten at de nødvendigvis lærer seg språket godt nok, eller får en god nok forståelse av vår kultur og væremåte. Norsk språk og kultur lærer man helt åpenbart best ved regelmessig samhandling med nordmenn. I så måte er arbeidsmarkedet en helt unik arena.
Løsningen bør derfor bli å få nye landsmenn ut i jobb så raskt som mulig og på den måten synliggjøre hvilken verdi de har som ressurser parallelt med at de lærer seg språket.
 

Dele ansvaret

Det er enormt mange virksomheter utover hele vårt langstrakte land som kan sysselsette og dra nytte av disse ressursene. Veldig få av dem har imidlertid ryggrad til å bære det fulle ansvaret, og i hvert fall ikke fra første dag. Jeg mener at dette må bli annerledes.
Få så mange som mulig ut i arbeidslivet, så kan NAV heller bistå med papirarbeidet, lønnsdekning den første perioden og den teoretiske språkopplæringen parallelt med dette.

Del:

Om forfatter

admin

Legg igjen en kommentar

Facebook

BLI MEDLEM