Enda ikke oppgradert kassasystemet? Dette må du gjøre før desember!

0

Før nyttår må over 400.000 norske virksomheter med en årlig kontantomsetning på over 50.000 kroner ha fått på plass et godkjent kassasystem. Hvis ikke så står Skatteetaten klare med bøter.
I 2016 sendte Skatteetaten ut et varsel til vel 400.000 virksomheter med bokføringsplikt her i landet, hvor de informerte om de nye kravene som vil være gjeldende fra 1. januar 2019.

God nok tid

Med noen få måneder igjen til nyttår er det fremdeles svært mange som enda ikke har gjort de nødvendige endringene.
Les også: Varsel om bokettersyn – Hva gjør jeg nå?
Seksjonssjef Astrid Tveter i Skattedirektoratet er ansvarlig for gjennomføringen av den nye ordningen. Hun mener bedriftene har fått mer enn god nok tid på seg.
– Allerede i desember 2016 sendte vi ut brev der vi informerte om de nye kravene. En overgangsperiode på to år er ansett for å være tilstrekkelig tid til å innrette seg etter det nye regelverket, sier Tveter til dinbedrift.no.

– En overgangsperiode på to år er ansett for å være tilstrekkelig tid til å innrette seg etter det nye regelverket.

Astrid Tveter, Skattedirektoratet

Gebyr

De som ikke sørger for å ha et nytt kassasystem på plass før nyttår kan se frem imot overtredelsegebyr som potensielt strekker seg til over 20.000 kroner.
– Gebyret utgjør 10 rettsgebyr, som per nå utgjør 11.300 kroner. Ved gjentatt overtredelse innen tolv måneder fra ileggelse av overtredelsegebyr vil beløpet dobles, konstaterer Tveter.
På Skatteetatens hjemmeside kan du finne en liste over godkjente systemer. Listen består av systemleverandører som har levert inn en produkterklæring av kassasystemet på Altinn.no.
Les også: 7 råd for et godt budsjett

Presset

Det Oslo-baserte selskapet IP Solutions er en av de godkjente leverandørene på listen.  De melder om svært stor pågang fra virksomheter som oppdager at fristen nå nærmer seg. IP Solutions er også en av bedriftsforbundets mange alliansepartnere.
– Vi ser at våre leverandører av hardware allerede er presset og vil få utfordringer med å levere helt mot slutten av året, så vi anbefaler alle å få dette på plass så fort som mulig, sier selskapets salgssjef Harris Struve i en kommentar.
IP Solutions har satt sammen følgende liste med de nye systemkravene:

– Alle skal motta en kvittering etter kjøp.
– Man skal kun kunne printe ut EN kvittering, samt en kopi av kvitteringen.
– Ønsker kunde flere kopier, må det sendes elektronisk. Kvitteringen som printes som kopi, skal også være tydelig merket med «kopi».
– Systemet skal låse seg dersom kasseskuffen er åpen.
– Systemet skal alltid identifisere hvem som gjør en transaksjon på kassen. Enten med kode, kort eller fingeravtrykk.
– Dagsoppgjør skal tas hvert døgn/dag.
– Skatteetaten skal ha mulighet til å hente ut en SAF-T – kryptert rapport som Skatteetaten kan lese.
– Det er kun skatteetaten og leverandøren av systemet som skal kunne skjønne rapporten. Hensikten er å avdekke eventuelle avvik i forhold til returer og uregelmessige transaksjoner.
– Kassebeholdning skal telles ved hvert vaktskifte.
– Hver vare må ha et varenummer.
– Du har ikke lov til å selge store mengder varer på diverse varekode. Det er dog rom for å bruke noe diversevarer, men her skal skatteetaten sine kontrollører selv vurdere hva som er mye eller lite for hver enkelt butikk.
– Du har ikke lov til å endre varetekst eller beskrivelse av varer i salgstidspunktet. For eksempel fra Helly hansen Goretex til «arbeidsjakke blåkläder».

Del:

Om forfatter

admin

Legg igjen en kommentar

Facebook

BLI MEDLEM