Nå digitaliseres sykmeldingen

Oops...
Slider with alias none not found.

Nå åpnes det for at bedrifter kan ta imot sykmelding digitalt. Ordningen passer best for små- og mellomstore bedrifter enn så lenge, men utvikles slik at det på sikt vil gjelde for alle.

 
29. septmber 2016 startet NAV arbeidet med å digitalisere deler av sykmeldingen. Ordnignen passer enn så lenge best for små-og mellomstore virksomheter. Ikke alle legekontorer har utstyr til å sende digital legemelding enda, så ordningne vil ikke gjelde alle ansatte med en gang.
I tillegg må virksomheten gå inn på Altinn.no og gi tilgang til den som skal motta digital sykmelding. Dette må gjøres av den som er oppgitt i Altinn som kontaktperson, typisk daglig leder.
Enn så lenge gjelder ordningen bare sykmelding del C (dokumentasjon på fravær) og ikke del D (krav om sykepnger), som fortsatt må sendes i post/leveres arbeidsgiver en stund til.
Dersom du har spørsmål om oppfølging av sykmeldte kan du ta kontakt med Bedriftsforbundets advokater på e-post: hjelp@dinbedrift.no
Bedriftsforbundet holder i høst også flere kurs rundt omkring i landet om hvordan du lykkes med oppfølging av sykmeldte. Kursene holdes sammen med Dagens Næringslivs Gaselle konferanser. Se her for mer informasjon og påmelding

Av senioradvokat Morten Bjerkhaug, Bedriftsforbundet.
 

Kanskje du også liker