Skatteetaten ber aldri noen klikke på lenker i e-post eller etterspør bank- eller kredittkortopplysninger. Det konstaterer sikkerhetsdirektør Svein Mobakken i Skatteetaten i en pressemelding.

Torsdag 4. april blir skattemeldingen tilgjengelig for 4,9 millioner personer. I 2018 ble det registrert hele 11 bølger av såkalt phishing, med etaten som påstått avsender. Phishing foregår gjennom e-poster eller SMS’er som forsøker å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes for å svindle mottakeren.

Les også: Svært høy tillit i norsk næringsliv

Økende problem

Sikkerhetssjef Svein Mobakken i Skatteetaten

– Det er et økende omfang på phishing, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt noe forbedret. Likevel er det mange nok som går på til at det fortsatt er attraktivt for svindlerne, sier direktør for sikkerhetsavdelingen i Skatteetaten, Svein Mobakken.

Skatteetaten anmelder de groveste svindelforsøkene som har Skatteetaten som avsender, men først og fremst er det mottakerne som må være observante.

– Ikke la deg lure, din identitet på nett er gull verdt. Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på. Vi ber heller aldri om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via SMS eller e-post, og all kommunikasjon med Skatteetaten foregår innlogget på våre hjemmesider eller i Altinn, sier Mobakken.

Les også: SMB-trendene som vil dominere i 2019

Stor hjelp

Han ber publikum om hjelp til å følge med på svindelforsøkene.

– Det er til stor hjelp at publikum melder ifra til oss når de tror de har mottatt falske e-poster eller SMS. Så vil Skatteetaten bruke sosiale medier og andre kanaler til å advare, når vi ser at det er svindelforsøk på gang.

Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:

  1. Se nøye på e-poster du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
  2. Sammenlign e-post adressen med tidligere ekte e-poster. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.
  3. Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
  4. Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.
  5. Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
  6. Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ta en telefon til 800 80 000.

For eksempler på phishing se: https://www.skatteetaten.no/presse/phishing-og-svindel/

Del:

Facebook