Slik sikrer du deg mot fakturasvindel

0

Sommeren er høytid for utsending av falske fakturaer fra stadig mer oppfinnsomme svindlere. Derfor bør du være ekstra nøye når du i disse dager går igjennom regningsbunken etter ferien.
Hvert år får flere tusen norske bedrifter tilsendt fakturaer for varer og tjenester som de hverken har fått eller bestilt. Ifølge Økokrim er beløpet på disse falske fakturaene ofte på mellom 1000 og 5000 kroner. Selv om beløpene i seg selv er små, så er gevinstpotensialet enormt for svindlerne. Økokrim anslår at det samlet sett kan dreie seg om forsøk på fakturabedrageri for over to milliarder kroner årlig.
Problemet har vist seg å være særlig stort for norske småbedrifter med få ansatte og en hverdag som ofte innebærer at man må være både medarbeider og økonomisjef ved siden av en krevende jobb som daglig leder.
Hedvig Svardal er advokat med lang fartstid i Bedriftsforbundets. Hvert år hjelper hun flere hundre medlemsbedrifter med en rekke juridiske problemstillinger. Svardal understreker at det er i strid med markedsføringsloven å sende en faktura uten at det er gjort en konkret avtale i forkant.
– Det finnes dessverre flere svindlere som spekulerer i at du som småbedriftseier har mye å gjøre og dermed ikke alltid har like god administrativ kontroll, sier advokaten.
– Dersom du får faktura for varer og tjenester som du mener du ikke har bestilt kan du sende brev der du motsetter deg kravet, legger hun til.
Har du som medlem fått en faktura du mener er tvilsom? Ta kontakt med oss i Bedriftsforbundet for nærmere råd.

– Det finnes dessverre flere svindlere som spekulerer i at du som småbedriftseier har mye å gjøre

Hedvig Svardal

Her er noen enkle råd fra Varslingslisten om hvordan du kan unngå fakturasvindel:

  • Ikke aksepter et tilbud, verken muntlig eller skriftlig, uten at du er sikker på hva det omfatter.
  • Hvis både produktet og bedriften et ukjent, bør du være ekstra på vakt.
  • Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter eller bedrifter.
  • Er du i tvil om hva tilbudet består i eller hvem leverandøren er, be om skriftlig dokumentasjon før du tar en avgjørelse.
  • Sørg for å ha oversikt over avtalevilkårene, særlig bestemmelser om pris, betaling, bindingstid og opphør.
  • Les gjennom all tekst, også den som er skrevet med liten skrift.
  • Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.
  • Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et «spesielt godt tilbud», er det grunn til å være ekstra skeptisk.
  • Merk at det ikke gjelder noen generell angrerett for næringsdrivende slik som for forbrukere.
Del:

Om forfatter

admin

Legg igjen en kommentar

Facebook

BLI MEDLEM