De siste ti årene har fenomenet Black Friday virkelig fått fotfeste her i Norge. Man kan ikke snu seg rundt uten å bli pepret med reklame for mer eller mindre nyttige produkter på billigsalg. Jeg vet at det er flere enn meg som begynner å bli drittlei.

DETTE INNLEGGET HAR OGSÅ BLITT PUBLISERT I NETTAVISEN

Les også: Lei av udemokratiske ryggdunker på bakrommet

Olaf Thommessen, leder i SMB Norge

Det er svært mange grunner til at vi som samfunn burde avstått fra å importere akkurat denne amerikanske tradisjonen. Fra et klima- og bærekraftperspektiv er det lett å bygge opp en god argumentasjonsrekke mot alt som har med Black Friday å gjøre.

Det har andre gjort med stort hell, og vi har fått motreaksjoner som for eksempel Grønn Friday. Den kan du lese mer om her!

De lokale

Som administrerende direktør i SMB Norge har jeg imidlertid et annet perspektiv, nemlig den lille butikken på hjørnet. Du vet, den som har vært i din lokale gågate siden du var liten. Den som så vidt klarer å holde seg flytende i konkurranse med stadig flere store internasjonale kjeder.

Foto: SMB Norge

Ta en titt på reklamen som slår imot deg på alle flater denne uken. Hvem er det som er de store pådriverne for Black Friday?

Helt riktig, det er de store kjedene. De som handler i så store volum at de har muskler til å presse utsalgsprisene langt under innkjøpsprisene til sine mindre konkurrenter.

Det er en ond sirkel som før eller senere ender med at du som forbruker får et dårligere utvalg. Det fjerner mangfold, og det bidrar til å flytte både kunder og lokale arbeidsplasser vekk fra sentrum og inn i de store kjøpesentrene.

Les også: Hvil deg borger, det er deg fortjent!

Forbruk

På samme måte som det er de 15-20 største norske bedriftene som definerer norsk næringspolitikk, så er det de store internasjonale kjedene som definerer hva vi skal kjøpe og når. Vi har sakte, men sikkert importert amerikanske tradisjoner som Valentines Day, Halloween og Black Friday. Disse «høytidsdagene» har som hovedfunksjon å øke forbruket vårt.

Bilde: SIFO

Og igjen, hvem er det som har jobbet for å innarbeide disse dagene? Store internasjonale kjeder med sine PR- og markedsføringsmuskler. Jo da, jeg vet at det er en og annen liten butikk på hjørnet som også skummer fløten litt her og der. Men stort sett tvinges de til å presse prisene sine til et nivå de egentlig ikke har råd til, og da særlig på Black Friday, som vel nå har vart i flere uker allerede.

I tillegg gjør denne dagen et stadig større innhogg i butikkenes juleomsetning. Mange butikker har hatt desember som sin buffer. Dette er måneden der de henter inn det de har tapt resten av året og kanskje til og med sikrer seg en liten fortjeneste. Når de store kjedene spiser opp mye av denne julehandelen i løpet av en enkelt dag, eller en uke, så blir det bare rester igjen til de små lokale butikkene.

Les også: Norsk næringspolitikk er rigget og det er de minste som taper!

Tapt

Vi har alle sett hvordan store kjøpesentre har drept den lokale handelstanden og sentrumsgatene i byer over hele Norge. Vil vi virkelig forsterke denne trenden? Skal vi bare slå oss til ro med at det ikke lenger er plass til hverdagsnæringslivet i handelsstanden? Har vi ikke lenger bruk for den lille lokale bokbutikken, tobakksforretningen eller jernvarehandelen? Dagligvarehandelen har vi allerede tapt. Vil vi at resten av de små aktørene skal møte den samme skjebnen?

Hvis vi absolutt skal gjøre siste fredagen i november til en handelsdag så vil jeg slå et slag for «lokal fredag». For min del kan den dagen gjerne også feires hver dag hele året. Det er opp til oss forbrukere å sette ned foten og ta i bruk våre lokale butikker. Gjør vi ikke det så dør dem, og med dem forsvinner også noe av mangfoldet i samfunnet vårt. Og da blir ikke Black Friday bare en «black future,» men også «boring future».

Til sist; Jeg vet at «sur gubbe som ikke liker forandring»-alarmen gikk av allerede noen setninger inn i denne teksten, og bare så det er sagt; jeg liker selvfølgelig også å gjøre et godt kjøp. Jeg har heller ikke lagt vekk troen på markedskreftene. Men jeg ønsker at markedskreftene skal brukes riktigere. Og bare så det er sagt – 3. juledag begynner januarsalget…

Kort om bloggeren:

Olaf Thommessen har vært administrerende direktør i SMB Norge siden 2016. Han er utdannet siviløkonom og har bred bakgrunn fra både politikk, næringsliv og organisasjonsliv. Thommessen er tidligere nestleder i Venstre.

 

Black Friday: Hver tredje nordmann handler

 

Del: